14 Mayıs 2011 Cumartesi

Kemençe ve Horon

KEMENÇE
  Horon ve şenliklerde kemençe çoğunlukla ayakta çalınır ve çalarken kemençenin baş kısmı sol elin üst kısmına asılır. Bu çalış stilinde kemençeyi taşırken avuç içinin alt kısmından başka herhangi bir destek bulunmaz. Kemençenin sapı avuç içine tamamen oturmalıdır. Aksi taktirde uzun süreli çalmalarda el yorulur.

   Oturarak çalmada ise avuç içi ile birlikte dizler de destek almada kullanılır. Daha az yorucu bir çalış stili olmasına rağmen, horon ve şenliklerde bu şekilde çalınmaz. Bunun sebebi horonu coşturanın bizzat kemençeyi çalanın olmasıdır.  Kemençeci horon halkası içinde oyuncularla birlikte döner. Öte yandan horonun ritimi de kemençecinin oturmasına engeldir ve oturuyor olsa bile kendini kalkmak zorunda hisseder.

  Klasik Karadeniz kemençesinde üç tel bulunur.  Doğru akort edilmiş bir kemençede teller arasında dört ses bulunur ve ince telden kalın tele doğru genellikle RE,LA,Mİ sesleri alınmaya çalışılır.
   Kemençe yapımında genellikle kullanılan ardıç ve erik ağaçları kemençenin sınıflandırılmasında bu ağaçların adları kemençeyi niteleyen bir sıfat olarak kullanılmaktadır.Erik kemençe,Ardıç kemençe vb gibi...
ERİK KEMENÇE
AKÇAAĞAÇ KEMENÇE

KOYU ARDIÇ KEMENÇE
   Kemençe severler bazen sade ve gösterişsiz kemençeleri tercih ederken, bazende süsleme sanatı kemençe imalatı ile birleştirerek imal edilmiş baş,sap,yay,klavye,eşikleri veya gövdesi  değişik nakışlarla  bezenmiş kemençeleri tercih etmektedirler.



ARDIÇ SÜSLEMELİ KEMENÇE



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder